dijous, 10 de desembre del 2009

SESSIÓ 10

1- L A METÀFORA TUTORIAL: L’ORDINADOR COM A TUTOR

Aquest metàfora fa referència a un programa realitzat com un mètode d’ensenyament- aprenentatge. L’ordinador marca , controla i tutoritza el procés en el que el nen està fent el seu procés d’aprenentatge.
En els anys 50 les anomenaven “les màquines d’ensenyar” aquestes ajudaven i controlaven correctament l’activitat que l’alumne estava fent en aquell moment. Aquells anys apareixien com un mètode de psicologia: el conductisme a través de l’estímul – resposta.
En aquella època no van tindre gaire èxit i es llavors quan apareixen els microordinadors i es van plantejar fer-los amb la idea de progressar i avançar programes en els que l’ordinador funcionés com a professor.
L’interès d’aquestes màquines posa en manifest fomentar les potencialitats dels alumnes a través de la informàtica i d’aquesta manera reproduir alguns aspectes de la relació entre docent i alumne.
iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor)
Aquest tipus d'interacció també es pot donar entre un alumne i un ordinador:
l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle
En aquest mètode d’aprenentatge a través dels programes també es té present un aspecte individualitzat perquè l’alumne pugui resoldre els seus dubtes i/o coneixements de manera individual i d’aquesta manera l’alumne pugui avançar en els seus processos. De fet a l’escola els programes tutorial són els que menys es fan servir a l’escola perquè no deixen que l’alumne aprenguin a resoldre els seus dubtes per si sols, i d’aquesta manera fomentar les seves potencialitats.
No obstant els programes que més es fan servir l’escola són als anomenats programes d’exercici de pràctiques

http://clic.xtec.cat/

2- LA METÀFORA COM A CONSTRUCCIÓ: L’ORDINADOR COM ALUMNE


Papert va ser un del principals teòrica que va fomentar aquesta visió d’aprenentatge en els anys 60. Va crear un concepte anomenat mircromon on l’alumne es basa a partir de construir una sèrie d’idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient en que l’aprenentatge de l’alumne és necessariament actiu i passiu. Es ell qui ensenya. Es a dir és l’alumne que dóna les pautes construeix les seves pròpies idees a partir de la seva activitat en un ambient d’aprenentatge, on l’alumne és necessariament actiu i reflexiu.

Papert com Piaget , va ressaltar la importància d’aquests processos anomenats de descoberta. I parteix de la base en que ensenyar a un alumne de manera prematura impedeix de que el nen tingui l’oportunitat d’aprendre de forma autònoma, es a dir per si sol, i impedeix que pugui descobrir, i inventar, i construir.
No obstant hi ha altres possibilitats, hi ha qüestionat alguns aspectes de les idees propugnades per Papert. I han pogut concloure que la millor manera en l’aprenentatge d’un nen és que aprengui per si mateixa.
Entre dos extrems: el mètode més tradicional és que el mestre ensenyi al nen tots els coneixements que ha d’aprendre, o l’extrem oposat, es que el nen explori i aprengui tots els coneixements necessaris de forma individual.
No obstant hi ha un altre paper, que es del mestre recolzat en l’aprenentatge, i aquest és anomenat una descoberta guiada.
El paper del mestre seria doncs ensenyar tots els coneixements al nen, per poder aprendre de forma correcte, i quan el mestre ho cregui oportú formular-li preguntes per tal de que el nen pugui exposar tots els coneixements apressos, de forma reflexiva

http://www.xtec.es/~smargeli/mates/logo/manual1.htm


3- METAFORA DEL LABORATORI.


Són semblants als sistemes tutorials. Permet un mètode d’aprenentatge similar al que produeix els micromons. Però una de les diferències és que l’usuari pot manipular-los però no en pot afegir de nous. El grau de llibertat que el del logo és més limitat.
L’usuari pot anar dibuixant objectes que segueixen un moviment natural seguint la llei de la gravetat. Aquest programa es pot descarregar mitjantsant la web.
http://www.xinxeta.com/sorpresa/sorpresa_planta.htm



4- LA METÀFORA DE CAIXA D’EINES: L’ORDINADOR COM A EINA.


Avui en dia, en la nostre societat l’ordinador apart d’altres tecnologies s’han convertit en una eina diària de treball, en la nostra vida quotidiana. Les escoles és on més s’hauria de fomentar més aquesta eina de treball, ja que als alumnes poden aprendre molt, en diverses activitats informàtiques. Els nen des de ben petits ja haurien de manegar aquesta eina de treball com un aspecte necessari per a la vida de cara al seu futur.
NOVES POSSIBILITATS EXPRESSIVES:
L’ordinador a hores d’ara en la nostra societat ens pot facilitar qualsevol aspectes que ens puguin fer falta. Aquests ens dona una visió indirecta del que passa però a l’hora ens proporciona eines molt potents.
Un exemple a posar, és que a l’ora d’escriure, podem esborrar, desfer, canviar les propietats dels objectes...
L'ordinador actua com un amplificador de l'experiència d'escriure, dibuixar, classificar. Permet la realització d’aquestes tasques però de forma estimulant i eficaç.
L'ordinador, quan el sabem emprar correctament, ens allibera de les tasques més rutinàries i per tant, deixa la porta oberta per tal que ens centrem en els aspectes més reflexius, constructius i creatius. Cal vetllar perquè això sigui així.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3s69DBMGA-4CkRg0JxpmY2-h5laYbDZk98PFm9r_E69p6difbjxVFo3g4hAE0jOFOtcDGIamqBMKAjX4hdBfnhIfwdUCGXhAI_wMcCiqUTKwfRNThj149gOXRn2GhhUoYFFd_iMQJz_Y/s1600-h/AR-002.jpg

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada